DevSecOps چیست و چرا بسیار مهم است؟

DevSecOps چیست و چرا بسیار مهم است؟

DevSecOps 1

 

 مقدمه :

فرهنگ و رویکرد DevOps بطور گسترده‌ای توسط بسیاری از شرکت های کوچک و بزرگ پذیرفته شده است، زیرا با ترکیب عملیات در حوزه فناوری اطلاعات و توسعه نرم‌افزار، چرخه عمر توسعه نرم‌افزارها و برنامه ها کوتاه شده است. با استفاده از DevOps در بسیاری از سازمانها، تیم ها توانسته‌اند نرم‌افزارها، قابلیت های جدید و بروزرسانی‌های خود را سریعتر از هر زمان دیگری و با حجم تغییرات بیشتری منتشر کنند. این موضوع بدان معناست که استفاده از تست‌های امنیتی در این فرآیندها بدون کاهش سرعت زمان انتشارهای نرم افزاری، چالش‌های بسیار جدی را بوجود آورده است. از این رو، امنیت در فرهنگ DevOps به اندازه خود فرهنگ DevOps هنوز پذیرفته نشده است. معرفی تست و چک‌های امنیتی در مراحل اولیه توسعه محصول از جنبه امنیتی بسیار مهم است. گرچه بسیاری از مشاغل موافق هستند که معرفی امنیت در اوایل چرخه توسعه مهم است، اما در واقع تعداد کمی از آنها این کار را انجام می‌دهند. علی رغم خطر و تهدیدات امنیتی، بسیاری از مشاغل و شرکتها همچنان خیلی دیر در چرخه توسعه خود به مباحث ایمن سازی می پردازند.

DevSecOps 2

همانطور که به احتمال قوی می‌دانید، رویکرد DevOps فقط محدود به تیم‌های توسعه و عملیات نبوده و نیست. اگر می‌خواهید از چابکی و پاسخگویی موثر در رویکرد DevOps بطور کامل استفاده کنید، مباحث مرتبط با امنیت نیز باید یک نقش یکپارچه در چرخه کامل زندگی و توسعه نرم‌افزارهای شما داشته باشند. در گذشته، نقش امنیت به یک تیم خاص در مرحله نهایی توسعه اختصاص داده شده بود، اما آن روزها گذشته است. پیاده‌سازی رویکرد DevOps به شکلی موثر، چرخه‌های توسعه سریع و مکرر را تضمین می‌کند (گاهی اوقات هفته‌ها یا چند روز)، اما اقدامات امنیتی منسوخ شده حتی می‌توانند کارآمدترین ابتکارات DevOps را نیز باطل سازند.

 

DevSecOps 3

 

اکنون در چارچوب همکاری DevOps، امنیت یک مسئولیت مشترک است. این طرز فکر بسیار مهم است، به همین دلیل برخی از اصطلاح "DevSecOps" برای تأکید بر لزوم ایجاد بنیاد امنیتی در ابتکارات DevOps استفاده می کنند. DevSecOps به این معنی است که از ابتدا در مورد امنیت نرم‌افزار و زیرساخت فکر شود. DevSecOps همچنین به معنای خودکارسازی برخی از فاکتورهای امنیتی است تا روند کار DevOps کند نشود. انتخاب ابزارهای مناسب برای ادغام مداوم امنیت، مانند توافق بر روی یک محیط توسعه یکپارچه (IDE) با ویژگیهای امنیتی، می‌تواند به تحقق این اهداف کمک کند. با این حال، بحث امنیت موثر در DevOps به چیزی بیش از ابزار جدید نیاز دارد.

 

DevSecOps چیست؟

DevSecOps – مخفف سه کلمه توسعه، امنیت و عملیات است. این رویکردی به فرهنگ، اتوماسیون و طراحی نرم افزار و زیرساخت است که امنیت را به عنوان یک مسئولیت مشترک در کل چرخه عمر فناوری اطلاعات یکپارچه می کند.

 DevSecOps نشان‌دهنده یک تکامل طبیعی و ضروری در نحوه برخورد سازمانها در توسعه نرم افزار با امنیت است. در گذشته، امنیت در پایان چرخه توسعه توسط یک تیم امنیتی جداگانه به نرم‌افزار "متصل" می‌شد و توسط یک تیم تضمین کیفیت جداگانه (QA) آزمایش می‌شد. اما این امر زمانی قابل کنترل است که بروزرسانی های نرم‌افزار فقط یک یا دو بار در سال منتشر بشوند.

DevSecOps 4

 

DevSecOps بطور مداوم برنامه و امنیت زیرساخت را در فرآیندها و ابزارهای Agile و DevOps ادغام می‌کند. این کار باعث می‌شود مسائل امنیتی و مشکلات راحت‌تر، سریعتر و با هزینه کمتری (و حتی قبل از اینکه به وجود آیند) نسبت به روش سنتی پیدا و برطرف شوند. علاوه بر موارد گفته شده، DevSecOps وظایف و امنیت زیرساخت ها را مسئولیت مشترک تیم های توسعه، امنیت و عملیات IT می‌داند، نه فقط مسئولیت تیم‌های امنیتی.

هرچه زودتر بتوانید امنیت را در گردش کار وارد کنید، زودتر می‌توانید نقاط ضعف و آسیب پذیری امنیتی را شناسایی و برطرف کنید. از طریق DevSecOps، سازمانها می‌توانند امنیت را بطور یکپارچه در عمل ادغام مداوم و تحویل مداوم (CI/CD) موجود خود ادغام کنند. DevSecOps بر تمام مراحل  SDLCیا چرخه عمر توسعه نرم افزار احاطه دارد، از برنامه‌ریزی و طراحی تا توسعه، ساخت، تست و انتشار، با حلقه های بازخورد مداوم.

 

DevSecOps در مقابل DevOps :

تقریباً همه سازمانهای نرم‌افزاری مدرن اکنون از SDLC مبتنی بر متدولوژی های چابک برای تسریع سرعت توسعه و تحویل نسخه‌های نرم‌افزاری خود، از جمله بروزرسانی ها و رفع مشکلات، استفاده می‌کنند. رویکردهایی مانند DevOps و DevSecOps در اصل از چارچوب چابک برای اهداف مختلف استفاده می‌کنند. DevOps بر سرعت تحویل برنامه متمرکز است، در حالی که DevSecOps با ارائه برنامه هایی که در سریع ترین زمان ممکن از امنیت برخوردار هستند. هدف DevSecOps توسعه سریع سورس کدی امن است. DevSecOps شامل همکاری مداوم و انعطاف پذیر بین تیم‌های توسعه، مدیریت انتشار (یا عملیات) و تیم های امنیتی است. بطور خلاصه، DevSecOps به شما کمک می‌کند تا سرعت را بدون به خطر انداختن امنیت حفظ کنید.

خواه آن را "DevOps" یا "DevSecOps" بنامید، همیشه ایده‌آل بوده که امنیت به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از کل چرخه عمر برنامه در نظر گرفته شود. DevSecOps در مورد امنیت داخلی است و نه امنیتی که هدف آن محیط اطراف برنامه‌ها و داده‌ها می‌باشد. اگر امنیت در انتهای خط لوله توسعه باقی بماند، سازمانهایی که از رویکرد DevOps استفاده می‌کنند، ممکن است خود را در چرخه‌های طولانی توسعه‌ای که در وهله اول سعی داشتند از آنها جلوگیری کنند، پیدا کنند.

DevSecOps بر ایجاد امنیت اطلاعات و تنظیم برنامه‌ای برای اتوماسیون امنیتی تأکید می‌کند. DevSecOps همچنین لزوم کمک به برنامه‌نویسان را برای کدنویسی با در نظر داشتن امنیت تأکید می‌کند، فرآیندی که شامل تیم‌های امنیتی است که قابلیت مشاهده، بازخورد و بینش در مورد تهدیدهای شناخته شده را دارند. ممکن است این موضوع شامل آموزش‌های امنیتی جدید برای توسعه‌دهندگان نیز باشد، زیرا این موارد همیشه در توسعه برنامه‌های سنتی بیشتر مورد توجه نبوده است. واقعاً امنیت داخلی به چه صورت است؟ برای مبتدیان، یک استراتژی خوب DevSecOps تعیین تحمل ریسک و انجام تجزیه و تحلیل ریسک/سود است. چه مقدار از کنترل‌های امنیتی در یک برنامه خاص لازم است؟ سرعت رسیدن به بازار (Speed To Market) برای برنامه‌های مختلف چقدر مهم است؟ خودکار کردن کارهای مکرر برای DevSecOps کلیدی است، زیرا انجام کنترل‌های امنیتی دستی در خط لوله ممکن است بسیار طولانی باشد.

 

 

اهمیت فرهنگ DevSecOps :

چرا اقدامات و رویکرد DevSecOps مهم هستند؟ تحول دیجیتال تقریباً برای همه شرکت‌ها به یک نیاز وجودی تبدیل شده است. چنین تحولی شامل سه حرکت قابل توجه است: نرم‌افزار بیشتر، فناوری‌های ابری و روشهای DevOps.

نرم‌افزار بیشتر به معنای دیجیتالی شدن بیشتر ریسک‌های سازمان است که باعث افزایش سطح بدهی فنی و در نتیجه امنیت برنامه می‌شود، و ایجاد امنیت در دارایی های دیجیتال را به چالش می‌کشد. ابر به معنای استفاده از فناوری های جدیدتر است که خطرات مختلفی را وارد می‌کند، سریعتر تغییر می‌کند و در دسترس عموم است ( حذف یا تعریف مجدد مفهوم محیط امن.) این موضوع همچنین بدان معنی است که بسیاری از خطرات فناوری اطلاعات و زیرساختها به فضای ابری منتقل می‌شوند و دیگران در حال تبدیل شدن به یک نرم‌افزار کاملاً تعریف شده هستند، ضمن اینکه اهمیت مجوز و مدیریت دسترسی را برجسته می‌کنند، بسیاری از خطرات را کاهش می‌دهند.

سرانجام، DevOps به معنای تغییر در نحوه تولید و تحویل نرم‌افزار است که باعث تسریع در چرخه نوشتن کد تا تحویل ارزش مشتری تا یادگیری از بازار و سازگاری می‌شود. تیم‌های توسعه‌دهنده توانمند، نرم‌افزار را بطور مداوم و سریعتر از همیشه توسعه و اجرا می‌کنند. حلقه‌های بازخورد آهسته سنتی که باعث کاهش پیشرفت می‌شوند، تحمل نمی‌شوند زیرا تیم‌ها بطور فزاینده‌ای خودکفا شدن را در اولویت قرار می‌دهند - شما آن را می‌نویسید، شما آن را اجرا می‌کنید.

با تکامل سایر سازمانها، تیم‌های امنیتی با تقاضاهای بیشتری روبرو می‌شوند و بیشتر به یک گلوگاه تبدیل می‌شوند. ابزارها و شیوه های امنیتی سنتی که برای دوره پیش از ابر با سرعت کمتری طراحی شده‌اند، تیم های امنیتی را در مسیر حیاتی ارائه برنامه های با کیفیت بالا قرار می‌دهند. این تیم‌ها، به دلیل کمبود شدید استعداد امنیتی، از کمبود نیرو به یک گلوگاه تبدیل شده و قادر به ادامه کار نیستند. در نتیجه، تیم‌های توسعه برنامه‌هایی ناامن را توسعه می‌دهند، تیم‌های امنیتی می‌سوزند و امنیت تبدیل به یک گره می‌شود و شتاب کسب و کار را از بین می‌برد.

برای مقابله با این چالشها، مردم شروع به تغییر شیوه‌های خود کردند و این امر منجر به وجود آمدن DevSecOps شد. فرهنگ DevSecOps امنیت را در قالب DevOps قرار می‌دهد، تیم‌های توسعه را قادر می‌سازد آنچه را که می‌سازند با سرعت خود حفظ کنند و در عین حال همکاری بیشتری بین تیم‌های توسعه و امنیت ایجاد می‌کند. این امر به تیم‌های امنیتی این امکان را می‌دهد تا با پشتیبانی از تخصص افزایش این استقلال توسعه دهنده، ضمن ارائه سطح نظارت بر خواسته‌های تجاری، به یک سازمان پشتیبانی تبدیل شوند.

 

 

مزایای پیاده سازی رویکرد DevSecOps:

دو مزیت اصلی رویکرد DevSecOps سرعت و امنیت می‌باشد. تیم‌های توسعه‌ کد بهتر و مطمئن‌تر را سریعتر و در نتیجه ارزان‌تر توسعه و تحویل می‌دهند. Shannon Lietz یکی از نویسندگان "DevSecOps Manifest" می‌گوید: "هدف DevSecOps این است که این تفکر را ایجاد کند که همه مسئول امنیت هستند با هدف توزیع ایمن تصمیمات امنیتی با سرعت و مقیاس برای کسانی که بالاترین سطح زمینه را دارند بدون اینکه ایمنی لازم را از بین ببرند."

  • تحویل سریع و مقرون به صرفه نرم‌افزار

وقتی نرم‌افزار در محیطی بدور از رویکرد DevSecOps توسعه می‌یابد، مشکلات امنیتی می‌توانند منجر به تاخیرهای طولانی در زمان شوند. برطرف کردن مشکلات کد و مسائل امنیتی می‌تواند زمانبر و گران باشد. تحویل سریع و ایمن ارائه شده در فرهنگ DevSecOps با به حداقل رساندن نیاز به تکرار فرآیند رسیدگی به مسائل امنیتی، باعث صرفه جویی در وقت و هزینه‌ها می‌شود. از آنجا که امنیت یکپارچه باعث کاهش بررسی های تکراری و بازسازی‌های غیرضروری و در نتیجه ایجاد کد امن‌تر می‌شود، کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تر نیز خواهد بود.

  • امنیت بهبود یافته و فعال

DevSecOps فرآیندهای امنیت سایبری را از ابتدای چرخه توسعه نرم‌افزار معرفی می‌کند. در طول چرخه توسعه، سورس کد مورد بازبینی، ممیزی، اسکن و تست قرار می‌گیرد. مشکلات به محض شناسایی مورد بررسی قرار می‌گیرند، باگ های امنیتی قبل از ایجاد وابستگی های اضافی برطرف می‌شوند. رفع مشکلات امنیتی با شناسایی و اجرای موارد محافظتی در اوایل چرخه، هزینه کمتری پیدا می‌کند. علاوه بر این، همکاری بهتر بین تیم‌های توسعه، امنیت و عملیات، پاسخ سازمان به موارد و مشکلات را در هنگام بروز، بهبود می‌بخشد. شیوه های DevSecOps زمان وصله آسیب پذیری‌ها را کاهش می‌دهد و تیم‌های امنیتی را برای تمرکز بر کارهایی با ارزش بالاتر آزاد می‌سازند. این شیوه ها همچنین تضمین و ساده سازی آنها را موجب می‌شود، بنابراین پروژه های توسعه نرم‌افزار از نیاز به مقاوم سازی مجدد برای امنیت، رها می‌شوند.

  • تسریع در وصله آسیب پذیری های امنیتی

یکی از مزیت‌های اصلی DevSecOps این است که چگونه سریع آسیب پذیری های امنیتی تازه شناسایی شده را مدیریت می‌کند. همانطور که DevSecOps اسکن و وصله آسیب پذیری را در چرخه انتشار ادغام می‌کند، توانایی شناسایی و وصله آسیب پذیری ها و CVE ها کاهش می‌یابد. این موضوع، تلاش مهاجم را برای استفاده از آسیب پذیری در سیستم های تولیدی که در معرض عموم قرار دارند، محدود می‌کند.

  • اتوماسیون سازگار با توسعه مدرن

اگر سازمانی از خط لوله CI/CD برای توسعه و تحویل نرم‌افزارهای خود استفاده کند، تست های امنیت سایبری را می‌توان در یک مجموعه تست خودکار برای تیم‌های عملیاتی ادغام کرد. اتوماسیون بررسی های امنیتی به شدت به پروژه و اهداف سازمانی بستگی دارد. تست خودکار می‌تواند از این موضوع اطمینان حاصل کند که وابستگی های نرم‌افزاری گنجانیده شده در سطح وصله مناسب قرار دارند و تأیید می‌کند که نرم‌افزار تست واحد امنیت را پشت سر می‌گذارد. به علاوه، می‌تواند کدی را با تجزیه و تحلیل استاتیک و پویا قبل از ارتقاء به نسخه نهایی، آزمایش و ایمن سازی کند.

  • یک فرآیند تکرارپذیر و انطباقی

با بالغ شدن سازمانها، وضعیت و سطوح امنیتی آنها نیز بالغ می‌شود. DevSecOps خود را به فرایندهای قابل تکرار و سازگار تبدیل می کند. این امر تضمین می‌کند که امنیت بطور مداوم در محیط اعمال می‌شود، زیرا محیط تغییر می‌کند و با نیازهای جدید سازگار می‌شود. پیاده سازی کامل DevSecOps دارای سطوح مختلفی چون اتوماسیون (Automation)، مدیریت پیکربندی (Configuration Management)، بحث های Orchestration، تکنولوژی های Containers، زیرساخت تغییرناپذیر(Immutable Infrastructure) و حتی محیط های محاسباتی بدون سرور (Serverless) خواهد بود.

 

بهترین روشها برای DevSecOps :

DevSecOps باید شامل کنترل طبیعی امنیت در فرآیند های توسعه، تحویل و عملیاتی شما باشد.

DevSecOps 5

 

  • تغییر جهت به سمت چپ (Shift left)

'Shift left' یک بحث شناخته شده در DevSecOps است. این اصطلاح مهندسان نرم‌افزار را ترغیب می‌کند تا امنیت را از راست (انتها) به سمت چپ (ابتدا) روند DevOps (تحویل) منتقل کنند. در یک محیط DevSecOps، امنیت از ابتدا بخش جدایی ناپذیر از فرایند توسعه است. سازمانی که از DevSecOps استفاده می‌کند معماران و مهندسان امنیت سایبری خود را به عنوان بخشی از تیم توسعه به کار می‌برد. وظیفه آنها اطمینان از وصله هر جز و پیکربندی آن، پیکربندی ایمن و مستند شده است.

تغییر وضعیت به سمت چپ به تیم DevSecOps اجازه می‌دهد خطرات امنیتی و مواجهه را زود هنگام شناسایی کرده و اطمینان حاصل کند که این تهدیدات امنیتی بلافاصله رفع می‌شوند. تیم توسعه نه تنها به فکر ساختن محصول بطور کارآمد هستند، بلکه با ساخت آن امنیت را نیز اجرا می‌کنند.

 

  • آموزش امنیت

امنیت ترکیبی از مهندسی و انطباق است. سازمانها باید اتحادیه‌ای بین مهندسان توسعه، تیم‌های عملیاتی و تیم‌های انطباق ایجاد کنند تا اطمینان حاصل شود که همه افراد سازمان وضعیت امنیتی شرکت را درک می‌کنند و از همان استانداردها پیروی می‌کنند. همه افرادی که درگیر فرآیند تحویل هستند باید با اصول اساسی امنیت برنامه، پروژه OWASP، تست امنیت برنامه و سایر اقدامات مهندسی امنیت آشنا باشند. توسعه دهندگان باید مدل های موضوعی، بررسی انطباق را بشناسند و از دانش اندازه گیری ریسک ها و اجرای کنترل های امنیتی آگاهی داشته باشند.

  • فرهنگ: ارتباطات، مردم، فرایندها و فناوری

رهبری خوب، فرهنگ خوبی را ایجاد می‌کند که موجب تغییر در سازمان شود. ابلاغ مسئولیت های امنیت فرآیندها و مالکیت محصول در DevSecOps مهم و اساسی است. تنها در این صورت است که توسعه دهندگان و مهندسان می‌توانند صاحب فرآیند شوند و مسئولیت کار خود را به عهده بگیرند. تیم های عملیاتی DevSecOps باید با استفاده از فنآوری‌ها و پروتکل های متناسب با تیم آنها و پروژه فعلی، سیستمی ایجاد کنند که برای آنها کار کند. با اجازه دادن به تیم برای ایجاد محیط گردش کار متناسب با نیازهای آنها، به سهامداران سرمایه گذاری در نتیجه پروژه تبدیل می‌شوند.

  • قابلیت ردیابی (Traceability)، قابلیت سنجش(Auditability) و قابلیت مشاهده (visibility)

پیگیری قابلیت ردیابی، قابلیت سنجش و مشاهده در فرآیند DevSecOps منجر به بینش عمیق‌تر و محیط امن‌تر می‌شود:

  • مبحث Traceability به شما امکان می‌دهد تا موارد پیکربندی را در طول چرخه توسعه تا جایی که نیازمندی ها در کد پیاده‌سازی می‌شوند، ردیابی کنید. این امر می‌تواند نقش مهمی در چارچوب کنترل سازمان شما داشته باشد زیرا به دستیابی به انطباق، کاهش اشکالات، اطمینان از کد ایمن در توسعه برنامه ها و به نگهداری کد کمک می‌کند.
  • مبحث Auditability برای اطمینان از انطباق با کنترل های امنیتی مهم است. کنترل های فنی، رویه ای و امنیتی اداری باید قابل کنترل، مستند و توسط همه اعضای تیم رعایت شود.
  • مبحث Visibility بطور کلی یک روش مدیریتی خوب است، اما برای یک محیط DevSecOps بسیار مهم است. این بدان معناست که سازمان برای نظارت بر ضربان قلب عملیات، ارسال هشدارها، افزایش آگاهی از تغییرات و حملات سایبری در هنگام وقوع و ارائه پاسخگویی در کل چرخه عمر پروژه، از سیستم نظارت جامعی برخوردار است.

 

توانمندسازی فرهنگ DevSecOps :

DevSecOps بیش از قبل در حال کسب محبوبیت است زیرا مزایای اعمال اقدامات امنیتی در اوایل چرخه توسعه برنامه بیشتر و بیشتر مشخص می‌شود. با استفاده گسترده از DevOps، مشاغل قادر به انتشار نرم‌افزار، برنامه، اصلاح و بروزرسانی با سرعتی بسیار زیاد هستند. نگرانی از اینكه اضافه كردن امنیت در اوایل چرخه توسعه برنامه باعث كند شدن فرآیند می‌شود، یك نگرانی منطقی است، اما ابزارها و فنون جدیدی در DevSecOps در حال ظهور هستند كه اطمینان حاصل می‌كنند سرعت و زمان فرآیند توسعه نرم‌افزار به حداقل می‌رسد.

استفاده از ابزارها و روشهای DevSecOps برای مشاغل ضروری است زیرا خطر نقض امنیت مجازات سنگینی ایجاد می‌کند. گنجاندن امنیت در روند توسعه می‌تواند بدون متوقف شدن چرخه عمر برنامه انجام شود. DevSecOps صرفاً در مورد ابزار و فناوری نیست، بلکه مفهوم گسترده تری است که متدها و افراد را درگیر می‌کند. یکی از مهمترین نگرانی‌هایی که DevSecOps سعی در رفع آن دارد این است که توسعه دهندگان را برای تقسیم مسئولیت امنیت و ادغام امنیت در مراحل اولیه توسعه تشویق شوند. مشاغلی که به دنبال پیاده سازی و انطباق با DevSecOps هستند باید ابتدا با معرفی این مفهوم به افراد خود شروع کنند، که این کار استفاده از ابزارها و روشها را آسان تر می‌کند. اگر سازمان شما برای پیاده سازی DevSecOps پیشرفت لازم کرده باشد، می‌دانید که نه تنها مشتریان خود را با ویژگی های جدید و عملکرد بهتر بهبود می‌بخشید، بلکه تجربه‌ای را با سطح امنیتی متناسب ارائه می‌دهید.

 

EN / FA

فناوران آنیسا - خانه لینوکس ایران

تهران، میدان آرژانتین، خ وزرا، کوچه هشتم، یحیوی، پلاک ۴

 اطلاعات تماس:

  • 021-88716168
  • 021-88712172
  • 0910-8555111

info @ anisa.co.ir

© فناوران آنیسا - خانه لینوکس ایران | تمامی حقوق این سایت تحت مجوز GFDL برای فناوران آنیسا محفوظ است.
design by www.digitaldesign.ir