چالش ها و فرصت های هوش مصنوعی در آینده

چالش ها و فرصت های هوش مصنوعی در آینده

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • معرفی
  • در پیاده سازی هوش مصنوعی با چه چالش هایی مواجه خواهیم بود؟
  •  محدودیت های هوش مصنوعی
  • هوش مصنوعی، رقیبی جدی برای انسان
  • تحولاتی که هوش مصنوعی در جهان آینده ایجاد خواهد کرد.
  • فرصت های شغلی که توسعه هوش مصنوعی ایجاد می کند.
  •  نتیجه گیری

 

معرفی

هوش مصنوعی، شاخه ای از علوم کامپیوتر است که برای ایجاد هوش انسانی در ماشین ها به کار برده می شود. ماشین ها با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی می توانند بدون دخالت مستقیم انسان ها، فعالیت های انسانی همچون تفکر و تصمیم گیری داشته باشند.

اکنون بهترین زمان برای حضور در دنیای شگفت انگیز هوش مصنوعی و ابزارهای AI است؛ زیرا استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی به نقطه اوج خود رسیده است و صنایع را متحول کرده است. در دنیایی که تکنولوژی حرف اول را می زند، به روز بودن و استفاده از ابزارهای جدید برای پیشرفت در تمامی حرفه ها، امری ضروری است. شاید در دهه های گذشته، توسعه این فناوری بسیار دور از ذهن و بعید بود. اما امروزه، از آن در تمامی کسب و کارها استفاده می شود. ورود ابزارهای AI در زندگی روزمره به قدری نامحسوس بوده است که بدون آن که متوجه شده باشید، در بسیاری از فعالیت های روزانه خود از آن استفاده کرده اید.

از این رو هوش مصنوعی بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما است. سیستم های این فناوری با وجود چالش های موجود، در حال توسعه و یادگیری نوآورانه برای جهانی پیشرفته هستند. بنابراین همچنان شاهد ظهور پدیده های نوین در این حوزه خواهیم بود.

                            

در پیاده سازی هوش مصنوعی با چه چالش هایی مواجه خواهیم بود؟

هوش مصنوعی نقش مهمی در زندگی مدرن امروزی ایفا می کند. رسانه های مختلف، بسیاری از دستاوردهای برجسته ای که هوش مصنوعی برای شرکت های فناوری بزرگ نظیر فیس بوک و گوگل کسب کرده است را مورد بحث قرار داده اند. بنابراین بسیاری از رهبران و مدیران کسب و کار در پی به کارگیری ابزارهای AI در حوزه فعالیت خود هستند. از آن جایی که توسعه سریع هر فناوری جدید چالش هایی را پدید می آورد، لازم است مدیران مشاغل مختلف برای بهره گیری از هوش مصنوعی، این چالش ها را نیز در نظر بگیرند. در ادامه تلاش می کنیم تا شما را از چالش های پیش رو آگاه کنیم:

 

  • کمبود متخصص:

گر چه هوش مصنوعی می تواند منجر به بهبود و تقویت کسب و کارهای زیادی شود، اما دانش هوش مصنوعی یک دانش نو ظهور و در حال پیشرفت است. بنابراین برای استفاده از ابزارهای کاربردی آن در بازارهای گوناگون، نیازمند افراد متخصص در زمینه هوش مصنوعی خواهیم بود. زیرا به کارگیری نادرست آن ها مانند سایر ابزارها، می تواند تاثیر مخرب داشته باشد.

رشد کسب و کارها با استفاده از هوش مصنوعی نیازمند کسب مهارت های تخصصی است. در حال حاضر، افراد کمی به دانش کافی برای استفاده از ابزار هوش مصنوعی دست یافته اند. این امر، یافتن افراد متخصص برای پیاده سازی سیستم های هوش مصنوعی جهت توسعه کسب و کارها را دشوار می کند. انتظار می رود در آینده ای نزدیک بسیاری از علاقمندان این حوزه به تخصص کافی در این زمینه برسند تا شاهد بازاری رقابتی و پر رونق باشیم.

 

  • حریم خصوصی و امنیت داده ها:

هنگامی که درباره هوش مصنوعی صحبت می کنیم، حریم خصوصی و امنیت داده ها تبدیل به یک چالش بزرگ می شوند. هوش مصنوعی به جمع آوری و تحلیل داده های بزرگ و مهمی همچون اطلاعات شخصی افراد وابسته است. بنابراین، نگرانی ها در مورد سرقت اطلاعات محرمانه و سوء استفاده از آن ها امری طبیعی است.

برای مقابله با این نگرانی ها روش هایی وجود دارد. حفاظت از اطلاعات شما با به کارگیری شیوه های رمزگذاری قوی، ذخیره داده ها در مکان امن و اطمینان از دسترسی افراد مطمئن به آن ها، امکان پذیر است. کسب و کارها باید برای کاربران شفاف سازی کنند که از چه اطلاعاتی و برای چه هدفی استفاده می کنند و تنها اطلاعات مورد نیاز خود را از کاربر دریافت کنند.

 

  • کیفیت داده:

یکی از بزرگترین چالش هایی که کسب و کارها در زمینه هوش مصنوعی با آن روبرو خواهند شد، کیفیت داده ها است. سیستم های هوش مصنوعی، بر پایه یادگیری از داده ها هستند. به همین دلیل به شدّت به نوع داده ها و محتوای آن ها وابسته است.

اگر داده های نادرست و ناقص در اختیار ماشین قرار گیرند، نتایج ابزارهای AI نیز اشتباه خواهند بود و این نتایج نه تنها به بهبود بازار کمک نمی کنند، بلکه کیفیت آن را کم می کنند. در نتیجه، مدیران کسب و کارها باید از صحت و کیفیت داده ها اطمینان حاصل کنند.

 

  • چالش های اخلاقی:

یکی از چالش های پیش روی هوش مصنوعی، رعایت ملاحظات اخلاقی و قانونی است. با پیشرفت هوش مصنوعی، نگرانی های بیشتری در مورد نحوه استفاده از آن و تاثیرات آن بر جامعه ایجاد می شود. این نگرانی وجود دارد که اگر یک سیستم هوش مصنوعی آسیبی به شخص یا سازمانی وارد کند، مسئولیت این اتفاق با چه کسی خواهد بود. بنابراین مدیران کسب و کار باید از سیستم های هوش مصنوعی با حفظ اخلاق مداری و مسئولیت پذیری استفاده کنند، چرا که نقض اصول اخلاقی می تواند باعث جلوگیری از پیشرفت کسب و کارها شود.

 

  • هزینه:

پیاده سازی سیستم های هوش مصنوعی در کسب و کارها، نیازمند زیرساخت های مناسب است. فراهم کردن این زیرساخت ها، نیازمند صرف هزینه زیاد است. علاوه بر این، هزینه های مداومی برای نگهداری و به روزرسانی سیستم های AI و افزایش مهارت ها و دانش کارکنان برای استفاده موثر از آن ها وجود دارند.

 

  • شفاف سازی:

با پیچیده تر شدن سیستم های هوش مصنوعی، درک نحوه کار و تصمیم گیری آن ها برای انسان ها سخت تر می شود. فرآیند عملکرد و تصمیم گیری ماشین های هوش مصنوعی، باید برای کاربران و مدیران به طور ساده و قابل فهم توضیح داده شود. همچنین اگر این فرآیندها شفاف سازی نشوند، ممکن است بی اعتمادی و بدبینی نسبت به ابزارهای AI ایجاد شود و اجرای سیستم های هوشمند در بازار موثر واقع نشود.

 

محدودیت های هوش مصنوعی

با وجود پیشرفت های چشمگیری که هوش مصنوعی در سال های اخیر داشته است، همچنان بحث هایی پیرامون محدودیت های آن وجود دارد که در ادامه بیان می کنیم:

  • هوش مصنوعی خلاق:

خلاقیت همواره به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد انسانی شناخته می شود که با تفکر خارج از چهارچوب و ایده های نو ارتباط نزدیکی دارد. به نظر می رسد با پیشرفت سیستم های هوش مصنوعی، یک ماشین بتواند شاهکاری را خلق کند که در موزه لوور به نمایش در آید. اما آیا واقعا ماشین ها روزی به این سطح از خلاقیت دست می یابند؟ تصور می شود ماشین ها به دلیل نداشتن ظرفیت انسانی برای تخیل و بیان احساسات، توانایی خلاق بودن را نداشته باشند. اما توسعه ابزارهای AI سبب شده است که ماشین ها بتوانند خروجی های خلاقانه ای داشته باشند. یکی از رویکردهایی که به این امر کمک کرده است، استفاده از یادگیری تقویتی است. یادگیری تقویتی، روشی از یادگیری است که ماشین برای ایجاد خروجی های خلاقانه تر پاداش می گیرد. تکنیک DeepDream که توسط گوگل توسعه یافته است و توانایی ایجاد تصاویر سورئال را دارد، از این روش بهره برده است.

تعدادی از متخصصان بر این باورند که با وجود پیشرفت های اخیر، ماشین ها تنها به یک خلاقیت الگوریتمی دست یافته اند و با استفاده از داده ها و قوانین از پیش تعیین شده، به خلق ایده می پردازند. آن ها معتقدند ماشین ها نمی توانند به تنهایی عنصری خلاقانه ایجاد کنند. علاوه بر این، کارشناسان خلاقیت را فقط در تولید یک خروجی خلاقانه نمی بینند؛ بلکه آن ها اکتشاف را نیز نوعی خلاقیت می دانند. با این تعریف از خلاقیت باید در نظر داشت که اکتشاف همواره با ریسک کردن، اشتباه کردن و درس گرفتن همراه است. از طرف دیگر، ماشین ها برای کم کردن خطا و بهینه کردن عملیات طراحی می شوند، که این امر سبب کاهش توانایی ماشین ها برای کشف و نوآوری می شود.

با وجود این محدودیت ها، هوش مصنوعی قابلیت خلاق تر شدن را دارد. گرچه ممکن است هرگز به خلاقیتی انسانی دست نیابد، اما می تواند در زمینه های هنری گوناگون به هنرمندان ایده های جذابی ارائه دهد و خلاقیت آن ها را بهبود بخشد.

 

  • هوش مصنوعی احساسی:

آیا هوش مصنوعی می تواند احساسات را همانند انسان حس کند؟ هوش مصنوعی یک ماشین است و ماشین ها احساس ندارند. احساسات ترکیبات پیچیده ای از پاسخ های فیزیولوژیکی و روانی به محرک های بیرونی هستند. با پیشرفت حوزه های مختلف هوش مصنوعی، توسعه دهندگان توانسته اند تا حدودی احساسات را در ماشین ها شبیه سازی کنند. اما اگر واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم، ماشین ها احساسات را درک نمی کنند.

جالب است بدانید با وجود این که هوش مصنوعی نمی تواند احساسی داشته باشد، اما می توان با ابزارهای آن احساسات را شناسایی کرد. ابزار Emotion که امروزه نیز از آن استفاده می شود، می تواند احساسات را تشخیص دهد و به آن ها پاسخ دهد. حتی ربات های گفتگو هم به صورتی برنامه نویسی شده اند تا احساسات کاربر را درک کنند و بر اساس آن پاسخ دهند.

آیا امکان دارد ماشین ها در بالاترین سطح خود بتوانند احساسات داشته باشند؟ بحث در مورد این موضوع گسترده است و متخصصان در این زمینه نظرات متفاوتی ارائه می دهند. به طور کلی، نظرات پیرامون این موضوع به دو گروه تقسیم می شوند. گروهی که معتقدند با پیشرفت های بیشتر هوش مصنوعی، ماشین ها می توانند احساس داشته باشند و گروه دیگر، برخلاف این گروه، احساسات را ذاتا در ارتباط بسیار نزدیک با ویژگی های انسانی می دانند. به همین دلیل، معتقدند که ماشین ها هرگز نمی توانند احساس داشته باشند.

 

  • هوش مصنوعی عاقل:

منظور از هوش مصنوعی عاقل، ماشینی دارای عقل سلیم و هوشی مانند هوش انسان است. با وجود توسعه هوش مصنوعی، دستیابی به عقل انسانی همواره یک هدف چالش بر انگیز برای متخصصان است. یکی از رویکردهایی که به منظور ایجاد عقل انسانی در ماشین ها انجام می گیرد، استفاده از حجم زیادی از داده ها برای آموزش الگوریتم های دقیق است. محدودیت هایی توسط هوش مصنوعی در این زمینه وجود دارند. رویکرد دیگری که می توان پیش گرفت، ذخیره سازی تمامی اطلاعات و حقایق جهان در ماشین ها است که برای این روش نیاز است تمام اطلاعات به زبانی خوانا برای ماشین تبدیل شوند که این امر، بسیار دشوار است. بنابراین، همچنان مسیر طولانی و سختی برای رسیدن ماشین ها به درک و استدلالی همانند انسان ها پیش رو است.



هوش مصنوعی، رقیبی جدی برای انسان

در ابتدا، هوش مصنوعی تنها می توانست وظایفی را انجام دهد که توسط انسان ها برای آن برنامه ریزی شده بود و این امر، سبب برتری هوش انسانی می شد. با رشد پیوسته و سریع فناوری، ابزارهای AI شروع به قدرت نمایی کردند. هوش مصنوعی به طرز هوشمندانه ای رفتار انسان را تقلید می کند تا تقریباً در هر زمینه صنعتی، با انسان ها رقابت کند. بنابراین حس نداشتن امنیت شغلی و ترس از دزدیده شدن شغل انسان ها توسط ربات ها، در میان مردم بیشتر شده است. اخیرا در این زمینه فیلم هایی ساخته شده است که در آن ها ربات ها از کنترل انسان خارج شده اند و کنترل دنیا را به دست می گیرند.

درست است که هوش مصنوعی در بسیاری از زمینه های زندگی مدرن بهتر از انسان ها عمل می کند، اما باید به این توجه کرد که هوش مصنوعی در تقلید توانایی های منحصر به فرد انسانی نظیر هوش هیجانی، ذوق هنری و عقل سلیم ناتوان است؛ زیرا این مهارت ها نمی توانند به راحتی توسط الگوریتم ها ایجاد گردند.

هوش مصنوعی و هوش انسانی هر دو دارای نقاط قوت و ضعفی هستند و هدف متخصصان برای آینده، استفاده درست از هر دو برای بهتر کردن دنیا است. در این راستا، شرکت Neuralink که توسط ایلان ماسک مدیریت می شود، در حال فعالیت بر روی پروژه ای برای ایجاد رابطه بین مغز انسان و ماشین است. هدف از آن، این است که با ایجاد اتصال بین انسان و کامپیوتر، هوش مصنوعی را با هوش انسانی تلفیق کنند و در فناوری، به سطحی نوین دست یابند.

در بیشتر صنایع، بسیاری از امور ساده و تکراری به ابزارهای AI واگذار می شوند تا نیروهای انسانی بتوانند از مهارت های خلاقانه خود، در سایر بخش ها استفاده کنند و به بهبود عملکرد صنایع کمک کنند. به علاوه، از هوش مصنوعی می توان در انجام مشاغل خطرناک استفاده کرد.

 

تحولاتی که هوش مصنوعی در جهان آینده ایجاد خواهد کرد.

هوش مصنوعی در دهه گذشته پیشرفت های زیادی داشته است. با توسعه یافتن شاخه های یادگیری عمیق، یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی و بینایی ماشین، زندگی انسان ها دچار تغییرات زیادی شده است. اما این پایان راه هوش مصنوعی نیست! ابزارها و سیستم های AI این قابلیت را دارند که در آینده ای نه چندان دور، نوآوری ها و شگفتی های بیشتری را به وجود آورند.

با پیشرفت بی وقفه هوش مصنوعی، تغییرات شگفت انگیزی برای جهان آینده قابل تصور است. اکنون به چند مورد از آن ها می پردازیم:

  • بارگذاری مغز انسان در ربات ها:

با وجود تردیدهای زیادی که در زمینه جاودانگی انسان وجود دارد، دانشمندان امید دارند که محتوای مغز انسان ها را در رایانه ها ذخیره کنند و این امکان را برای انسان ها فراهم کنند که در بدن یک ربات زنده بمانند. متخصصان تلاش می کنند تا عملکرد مغز، آگاهی و بصیرت انسان ها را به بدن یک ربات شبیه سازی شده، منتقل کنند. طبق توضیحاتی که تا کنون در این باره داده شده است، در این فرآیند ابتدا مغز انسان را در محلول شیمیایی قرار می دهند؛ سپس متخصصان از مغز انسان نقشه برداری می کنند و محتویات نامحدود آن را ذخیره می کنند. در نهایت، با کمک الگوریتم ها و کدها این محتویات را به ربات شبیه سازی شده می دهند. دستیابی به این فناوری و حتی پروسه انجام آن با تکنولوژی امروزی، نیازمند زمان زیادی است.

ایلان ماسک از اولین پیشگامان این حوزه است. او با بنیان گذاری شرکت استارت آپ Neuralink که در زمینه ادغام هوش مصنوعی با بدن انسان فعالیت می کند، نشان داد که به آینده این موضوع امیدوار است.

 

  • هوش مصنوعی در مراقبت های پزشکی و بهداشتی:

مراقبت های بهداشتی و پزشکی در دنیای هوش مصنوعی می توانند پیشرفت های حیرت انگیزی را تجربه کنند. عبارات "بیمارستان های هوشمند" و "بخش های مجازی بیمارستان ها" اخیرا مورد استفاده قرار گرفته اند. همچنین از مهم ترین اهدافی که در آینده باید به آن پرداخته شود، تشخیص پزشکی دقیق است. بنابراین باید ابزارهای AI به گونه ای توسعه یابند تا به این هدف مهم برسند.

 

با توجه به پیشرفت های اخیر هوش مصنوعی، ساخت بیمارستان های هوشمند در شهرهای پر جمعیت پیش بینی می شود. این بیمارستان ها، دارای مراکز جراحی مجزا خواهند بود که در آن ها ربات ها بیشتر عملیات مربوط به جراحی را انجام می دهند. از ربات ها می توان برای جابجایی بیماران نیز استفاده کرد. علاوه بر این، دیگر نیازی به صرف زمان زیاد برای مراجعه به پزشک نخواهد بود. زیرا تمام خدمات مشاوره های عمومی به صورت مجازی و توسط تیم هایی از پزشکانی که ممکن است در کشورهای متفاوتی ساکن باشند، انجام می گیرند.

پرونده های پزشکی که پیشینه و شرح حال بیماران در آن ها یادداشت می شود، از رده خارج خواهند شد و بیمار توسط حسگرهای مختلفی که می پوشد، علائم حیاتی خود را به صورت روزانه می سنجد و در صورت نیاز، با پزشک خود به اشتراک می گذارد. امروزه نیز از ابزارهای AI برای تحلیل تصاویر پزشکی استفاده می شود. همچنین انتظار می رود در آینده، این کاربردها گسترده تر شوند.

 

با وجود کاربرد گسترده هوش مصنوعی در پزشکی در آینده، نباید انتظار داشته باشیم که بیمارستان ها به طور کامل مجازی شوند زیرا ممکن است پس از مشاوره و حتی تشخیص از راه دور، نیازمند مشاوره حضوری جهت درمان و تشخیص دقیق تر باشیم.

  • حمل و نقل بر پایه یادگیری عمیق:

با گذشت زمان، تکنولوژی خودکارسازی خودروها بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است. در سال 2015 تنها 8 درصد از وسایل نقلیه دارای فناوری های AI بودند، اما پیش بینی می شود که تا سال 2025 این کاربردها رایج تر شوند. امروزه در وسایل نقلیه از هوش مصنوعی برای پیش بینی احتمال خرابی قطعات خودرو و مسیریابی برای رانندگان استفاده می شود. اما این به آن معنا نیست که به زودی ما می توانیم سوار ماشین شویم و به آن دستور دهیم تا مقصد براند. رسیدن به یک فناوری کاملا خودکار در ماشین ها، محصول الگوریتم ها و نرم افزارهای بسیار پیچیده و چالش برانگیز است. امروزه تجهیزات و ابزارهای هوش مصنوعی به عنوان دستیار رانندگان عمل می کنند. اما با توسعه ی فناوری های هوش مصنوعی دور از انتظار نیست که در آینده ای نزدیک، رانندگان را در جایگاه دستیار خودرو ببینیم.

 

در زندگی امروزی می توانیم با استفاده از سیستم های مسیریابی به دورافتاده ترین نقطه کره زمین سفر کنیم. با توسعه سیستم های مسیریابی، آن ها این امکان را خواهند داشت تا مسیرهای پرتکرار شما را به خاطر بسپارند و برای سفر برنامه ریزی کنند. این برنامه ریزی شامل پیش بینی شرایط آب و هوایی، گزارش جاده ای و انتخاب بهترین مسیر به همراه انتخاب موسیقی مورد علاقه راننده است. یکی از اهداف توسعه سیستم مسیریابی، برقراری ارتباط با ماهواره ها، خودروهای دیگر و زیرساخت های شهری جهت دریافت اطلاعات برای انتخاب حرکت مناسب است. برای مثال، پیش از آن که خودرو به چراغ راهنمایی و رانندگی نزدیک شود، مسیریاب آن از نحوه عملکرد چراغ، تعداد و سرعت سایر وسایل نقلیه آگاه می شود و با پردازش داده ها، بهترین سرعت و حالت حرکت را برای خودرو در نظر می گیرد. همچنین، یکی از کاربردهای سیستم های مسیریابی که امروزه در خودروهای شرکت BMW استفاده شده اند، ردیابی ترافیک اطراف و جلوگیری از بروز حادثه است. این سیستم در صورت بروز حادثه به طور خودکار با اورژانس تماس می گیرد.

نرم افزارهای خودروهای امروزی به راننده در مورد زمان تعویض روغن موتور و فیلترها هشدار می دهند. در آینده، نرم افزارهایی در خودروهای خودران به کار برده خواهند شد که می توانند وضعیت بدن راننده را نیز بررسی کنند. استفاده از سوئیچ برای روشن کردن خودرو، دیگر وجود نخواهد داشت و تمام مجوزهای خودرو نظیر روشن کردن آن توسط تلفن همراه هوشمند و کلید الکترونیکی که قابل هک نیست، امکان پذیر خواهد شد. از این رو ایده هایی نظیر استفاده از تشخیص چهره و اثر انگشت برای باز کردن قفل خودرو مطرح شده است.

 

 

فرصت های شغلی که توسعه هوش مصنوعی ایجاد می کند.

آینده مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی بسیار روشن است. هوش مصنوعی یک زمینه در حال رشد است و فرصت های شغلی هیجان انگیزی را برای کسانی که به دنبال یک آینده شغلی حرفه ای هستند، ایجاد می کند. پیش بینی می شود هوش مصنوعی پتانسیل ایجاد حدود 97 میلیون شغل جدید را تا سال 2025 داشته باشد. در ادامه به معرفی تعدادی از مشاغلی که توسط هوش مصنوعی ایجاد شده اند و در سال های آینده بر متقاضیان آن ها افزوده می شود، پرداخته ایم:

 

  • مهندس یادگیری ماشین:

یکی از مهم ترین شغل هایی که دارای امنیت شغلی و درآمد بالا است و متقاضی زیادی دارد، مهندس یادگیری ماشین است. هدف متخصصان این حرفه طراحی، ساخت و پیاده سازی مدل های یادگیری ماشین است. در واقع متخصصان این حوزه با استفاده از داده های بزرگ، الگوریتم ها را توسعه می دهند و به بهینه تر شدن سیستم ها کمک می کنند.

 

  • متخصص اصول اخلاقی هوش مصنوعی:

ممکن است تعصبات و نظرات متعصبانه انسانی در طول برنامه نویسی ایجاد شوند. بنابراین به یک متخصص اخلاق هوش مصنوعی نیاز است تا بی طرفی سیستم را کنترل کند. متخصصان این حرفه، باید مدیریت کنند تا محصولات و خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی، به طور اخلاقی و مسئولانه منتشر و استفاده شوند. برای تبدیل شدن به یک فرد حرفه ای در این شغل باید علاوه بر دانش علوم کامپیوتر، در زمینه اخلاق و فلسفه هم پیش زمینه ای قوی داشته باشید.

 

  • متخصص علم داده:

بسیاری از افراد، سال 2023 را سال متخصصان علوم داده می دانند. فرصت های شغلی بسیار زیادی در لینکدین برای این حرفه وجود دارد؛ بنابراین ورود به این حرفه می تواند به آینده شغلی شما ثبات بخشد. از وظایف متخصصان این حرفه می توان به تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده ها و به دست آوردن الگوریتم هایی که به پیش بینی بازار آینده و بهبود تصمیمات تجاری شرکت ها، سازمان ها و سایر کسب و کارها کمک می کنند، اشاره کرد. افراد برای کسب تخصص در این حوزه، باید پیش زمینه قوی در آمار، ریاضیات و علوم کامپیوتر داشته باشند.

 

  • محقق هوش مصنوعی:

این روزها تقاضا برای محققان هوش مصنوعی رو به افزایش است. وظیفه ی یک محقق هوش مصنوعی، تحقیق در مورد تکنیک های یادگیری ماشین و آزمایش های گوناگون در جهت توسعه الگوریتم ها و مدل های جدید برای یادگیری ماشین است.

 

  • مهندس رباتیک:

اگر به کار با ربات ها علاقمند باشید، این شغل مناسب شما است. مهندس رباتیک، مسئول طراحی و ساخت ربات ها با به کارگیری الگوریتم های یادگیری ماشین در سیستم کنترل ربات ها است. این ربات ها در نهایت می توانند با موقعیت های مختلف سازگار شوند و وظایف خاصی را انجام دهند. این شغل، به پیش زمینه بسیار خوبی در حوزه های مهندسی برق و مهندسی مکانیک نیاز دارد.

 

  • مهندس پردازش زبان طبیعی (NLP Engineer):

یک مهندس NLP مسئول توسعه الگوریتم ها و مدل هایی برای پردازش و تجزیه و تحلیل داده های زبان طبیعی است. بنابراین با داده های بزرگ متن و گفتار سر و کار دارد. علاقه به مهارت های حل مسئله و زبان های طبیعی، برای ورود به این حرفه امری ضروری است.

 

  • مهندس بینایی ماشین:

مهندسان بینایی ماشین، با داده های بزرگی از تصاویر و ویدیوها سر و کار دارند و با به کارگیری آن ها، الگوریتم هایی را برای شناسایی اشیاء توسعه می دهند و عملکرد سیستم را بهینه تر می کنند.

 

  • مدیر محصول هوش مصنوعی:

مدیر محصول هوش مصنوعی، فردی است که مسئولیت نظارت بر توسعه محصولات و خروجی های سیستم های هوش مصنوعی را به عهده دارد و در واقع کسی است که چرخه فرآیند یک پروژه مبتنی بر هوش مصنوعی را با شناسایی نیازهای کاربر و تعریف الزامات محصول، مدیریت می کند. موفقیت در این شغل نیازمند دانشی در زمینه مدیریت و درک نسبتا خوبی از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است.

 

نتیجه گیری

اگر به دنبال ورود به دنیای شگفت انگیز هوش مصنوعی هستید، بهتر است از امروز دست به کار شوید. چرا که به طور کلی بهره گیری از ابزارها و تکنولوژی های AI در کسب و کارها و زندگی مدرن، بسیار مهم است. رهبران کسب و کارها سعی دارند تا با استفاده از هوش مصنوعی، فعالیت های خود را بهبود بخشند. اما این افراد باید چالش هایی که با به کارگیری هوش مصنوعی، در کسب و کارها ایجاد می شوند را مدیریت کنند. بهترین راه جهت رفع این چالش ها در بازار کار، استفاده از متخصصان هوش مصنوعی در کسب و کارهای مورد نظر است. بنابراین، پیشرفت هوش مصنوعی باعث به وجود آمدن موقعیت های شغلی جدید و جالبی برای علاقمندان می شود. در این وبلاگ سعی کردیم شما را با چالش ها و فرصت های شغلی حوزه هوش مصنوعی آشنا کنیم.

EN / FA

فناوران آنیسا - خانه لینوکس ایران

تهران، میدان آرژانتین، خ وزرا، کوچه هشتم، یحیوی، پلاک ۴

 اطلاعات تماس:

  • 021-88716168
  • 021-88712172
  • 0910-8555111

info @ anisa.co.ir

© فناوران آنیسا - خانه لینوکس ایران | تمامی حقوق این سایت برای فناوران آنیسا محفوظ است.
Design by www.digitaldesign.ir