چطور با CSS وب سایتی منحصر به فرد داشته باشیم؟

چطور با Css وب سایتی منحصر به فرد داشته باشیم؟

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • معرفی
  • ویژگی های CSS
  • چطور بین فایل های HTML و CSS ارتباط برقرار می شود؟
  • کاربرد CSS در وردپرس
  • تاثیر CSS در تجربه ی کاربری (UX) و رابط کاربری (UI)
  • هوش مصنوعی به کمک توسعه دهندگان وب می آید.
  • نتیجه گیری



معرفی

امروزه به دلیل افزایش کسب و کارهای اینترنتی و رقابت بین آن ها، جلوه ی بصری وب سایت ها باید منحصر به فرد و گیرا باشند. زبان طراحی CSS ابزاری قدرتمند برای ایجاد قالب های متنوع و متناسب با کسب و کارها است.

 

CSS چیست؟

CSS مخفف کلمه ی Cascading Style Sheets است. این زبان از منطق مشخصی پیروی نمی کند و در آن از حلقه و عبارات شرطی استفاده نمی شود؛ به هین دلیل طراحان سایت آن را زبان برنامه نویسی نمی دانند بلکه آن را زبان طراحی می نامند.

 

ویژگی های CSS

  • Selectors:

از selectors(انتخابگرها) در زبان CSS، برای انتخاب کردن یک یا چند تگ در کد HTML و سپس افزودن ویژگی ها به آن ها استفاده می شود. از رایج ترین انتخابگرها در این زبان می توان موارد زیر را نام برد:

 

  • انتخابگرهای عناصر: برای انتخاب یک عنصر می توانید از نام تگ آن استفاده کنید.

  • انتخابگرهای کلاس (class selectors): می توانید در در تگ های مورد نظر، یک کلاس تعریف کنید و با فراخوانی نام کلاس در فایل CSS خود، به آن استایل دهید.

  • انتخابگرهای شناسه (ID selectors): از این انتخابگرها برای نام گذاری یک تگ استفاده می شود.

  • انتخابگرهای ویژگی (attribute selectors): این انتخابگرها این امکان را به شما می دهند که بر تمام عناصری که یک یا چند ویژگی خاص دارند، تغییرات خود را اعمال کنید.

  • انتخابگرهای شبه کلاس (pseudo-class selectors): این شبه کلاس ها به شما این امکان را می دهند تا بر اساس تغییرات حالت، طرح های CSS خود را اجرا کنید.

  • انتخابگرهای شبه عناصر (pseudo-elements selectors): این انتخابگرها بخشی از یک عنصر را انتخاب کرده و به آن جلوه می دهند.

  • Box model:

در حالت کلی، چهارچوبی در اطراف تمام المان ها در کد HTML قرار دارد که در اصطلاح جعبه نامیده می شود. در CSS می توان با تغییر ویژگی هایی هم چون عرض، ارتفاع،margin ( به فاصله چهارچوب های عناصر مختلف صفحه با یکدیگر) و  padding( فاصله محتوای داخلی عنصر از چهارچوب خارجی عنصر ) سبب زیباتر و گیراتر قرار گرفتن عناصر صفحه می شود.

  • Typography:

زبان CSS قابلیت های متنوعی را برای طراحی متون وب سایت ها در اختیار کاربران قرار می دهد.

  • Colors and backgrounds:

با کمک CSS می توانید رنگ های عناصر و هم چنین پس زمینه ها را تغییر دهید و جلوه بصری وب سایت خود را تقویت کنید.

  • Layout and positioning:

در CSS ویژگی های گسترده ای برای کنترل طرح بندی و قرارگیری عناصر در صفحه وجود دارند. از پرکاربردترین ویژگی ها می شود به display، position  و float اشاره کرد.

  • Transitions and animations:

انتقال ها و انیمیشن ها در صفحات وب به دلیل افزایش جلوه ی بصری و جذابیت، اهمیت شایانی دارند. در CSS ابزارهای قدرتمندی برای ایجاد انتقال ها و انیمیشن ها وجود دارند.

  • Responsive design:

 شما با استفاده از CSS می توانید صفحه ی خود را متناسب با صفحه نمایش های مختلف طراحی کنید. این امر سبب می شود تا ساختار صفحه شما در نمایشگرهای مختف به هم ریخته نشود و محتوا به درستی به کاربر نمایش داده شود.

  • Flexibility:

انعطاف پذیری در CSS به قابلیت ایجاد طرح بندی های واکنش گرا و پویا در وب سایت اشاره دارد. دو ایزار قدرتمند CSS در این زمینه flexbox و grid هستند.

  • Backgrounds and shodows:

 قابلیت های CSS این امکان را برای شما فراهم می کنند تا در اطراف عناصر سایت خود از حالت سایه و پس زمینه های متنوع دیگر استفاده کنید.

 

چطور بین فایل های CSS و HTML ارتباط برقرار می شود؟

از زبان HTML برای ایجاد ساختار کلی صفحه  وب سایت استفاده می شود و زبان CSS به ما این امکان را می دهد تا خصوصیات ظاهری سایت را با توجه به نوع و کاربرد آن ایجاد کنیم. بنابراین برای داشتن یک وب سایت شخصی سازی شده نیاز داریم از این دو زبان در کنار یکدیگر استفاده کنیم.

برای این کار، سه روش وجود دارد:

اولین و ساده ترین روش، به کارگیری استایل های CSS در تگ های HTML است. استفاده از این روش، که " inline " نامیده می شود، کد شما را بی نظم می کند و سبب پیچیدگی عملیات اصلاح کد در صورت نیاز می گردد. در نتیجه، متخصصان به کار بردن این شیوه ی اتصال را توصیه نمی کنند. البته گاهی ممکن است بخواهید در کدتان برای یک عنصر منحصر به فرد، ویژگی خاصی را اعمال کنید؛ در این صورت می توانید فقط برای آن عنصر از استایل ها در تگ آن استفاده کنید.

شیوه ی دیگر اتصال کدهای CSS و HTML به یکدیگر، " internal " نام دارد. این روش نسبت به روش قبلی، کد شما را کمی منظم تر می کند. برای استفاده از این شیوه کافی است در تگ head کد خود، تگ style را اضافه کرده و با استفاده از id (روی یک عنصر) و class (روی تعدادی از عناصر)، ویژگی مورد نظر را اعمال کنید. از معایب این شیوه می توان به افزایش تعداد خطوط کد شما اشاره کرد.

رایج ترین روش متصل کردن این دو زبان به یکدیگر، روش " external " است. در این روش برای استایل های CSS یک فایل جدا ایجاد کرده و در قسمت head کد HTML خود یک تگ link با آدرس فایل CSS قرار می دهیم. اکنون این دو فایل به هم متصل شده اند. این شیوه به دلیل سهولت در خطاگیری و اصلاح، بسیار کاربردی است.

 

کاربرد CSS در وردپرس

وردپرس چیست؟ وردپرس یک سیستم منبع باز و رایگان برای ایجاد و مدیریت وب سایت ها و محتوای آن ها است. شاید فکر کنید این روزها وردپرس کار طراحان سایت را بسیار ساده کرده است اما باید به این توجه کنید که همواره برای داشتن سایتی نوین لازم است قالب های آماده ی موجود در وردپرس را شخصی سازی کنیم. برای این کار نیاز داریم ابزارهای CSS را به کار بگیریم؛ این ابزارها در سفارشی سازی قالب ها، ویجت ها و افزونه های وردپرس کارایی دارند.


تاثیر CSS در تجربه‌ی کاربری (UX) و رابط کاربری (UI)

برای این که بتوانیم به چگونگی اثرگذاری CSS در UI و UX بپردازیم، لازم است در ابتدا این دو اصطلاح را معرفی کنیم.

  • UX:

UX مخفف کلمه ی user experience به معنای تجربه کاربری است. تجربه کاربری به تجربیات کلی و میزان رضایت کاربران از صفحه ی وب سایت شما اشاره دارد. طراحی UX سایت نیازمند تخصص و دانش کافی می باشد. این کار با هدف ایجاد صفحه ی وبی کارآمد که تجربه کاربری آسان و دلچسب را برای کاربران فراهم کند، انجام می شود. پس داشتن وب سایتی بهینه مستلزم همکاری با یک طراح UX، می باشد.

  • UI:

کلمه ی user interface به معنای رابط کاربری است و به طور خلاصه UI نامیده می شود. UI تمامی عناصر گرافیکی و بصری سایت که سبب تعامل کاربر با آن می شود را در بر می گیرد. هدف اصلی طراحان UI سایت، راه اندازی یک رابط کاربری جذاب و کاربردی که دسترسی کاربران به اهداف خود در صفحه را آسان می کند، است. رابط کاربری یکی از مهم ترین فرایندها در به دست آوردن یک تجربه کاربری موثر و رضایت بالای کاربران است.

ابزارهای طراحی CSS، در داشتن یک سایت با تجربه کاربری عالی و رابط کاربری اثربخش نیز به ما کمک می کنند. این ابزارها می توانند جلوه های ظاهری سایت را جذاب تر کنند و با استفاده از ویژگی های مختلف، صفحات وب سایتی متناسب با نمایشگرهای مختلف ایجاد کنند. همچنین، با کوتاه تر و خوانا تر کردن کدها موجب افزایش سرعت بارگذاری سایت می شوند. تمام این خصوصیات منجر به افزایش رضایت کاربران و داشتن سایتی کاربرپسند می شوند.

 

تاثیر هوش مصنوعی در CSS

امروزه تاثیرات هوش مصنوعی در حوزه های مختلف بر کسی پوشیده نیست. ابزارهای هوش مصنوعی در طراحی سایت هم قدرت نمایی می کنند. در ادامه روش های اثرگذاری آن در کد  CSSشما را توضیح می دهیم.

  • بهینه سازی خودکار CSS:

هوش مصنوعی می تواند پیچیدگی های کد CSS شما را کاهش دهد و آن را بهبود بخشد. این امر، سبب روان تر شدن کد، اجرا شدن سریع تر آن و افزایش رضایت کاربران هنگام استفاده از صفحه شما می شود.

  • پیشنهاد سبک های متنوع:

الگوریتم های موجود درهوش مصنوعی می توانند متناسب با کاربرد و مطالب موجود در صفحه ی وب سایت شما، سبک ها و قالب های متنوعی را به شما پیشنهاد دهند. این امر به طراحی شما سرعت می بخشد.

  • طراحی واکنش گرا:

شما می توانید برای توسعه ی وب سایت خود در دستگاه های مختلف از الگوریتم های هوش مصنوعی کمک بگیرید. با این روش، شما دسترسی به وب سایت خود را راحت تر می کنید.

  • شخصی سازی:

با توجه به قابلیت تجزیه و تحلیل اطلاعات فردی کاربران نظیر تاریخچه ی جستجوها و اولویت هایشان توسط ابزارهای هوش مصنوعی، این امکان به شما داده می شود که نمایش وب سایتتان به هرکاربر براساس اولویت و سلیقه ی او باشد. این سبب افزایش زمانی می شود که کاربردر صفحه ی شما سپری می کند. این امر تجربه ی کاربری سایت شما را بهبود می بخشد.

  • طراحی سایت:

ابزارهای هوش مصنوعی این امکان را برای شما فراهم می کنند که طراحان مبتدی و بدون تجربه یک سایت با جلوه های بصری مطلوب پدید آورند. هوش مصنوعی با قابلیت هایی که برای کاربران فراهم کرده است می تواند سبب عملکرد خودکار و بهینه ای در بخش های مختلف کد CSS شود و سایت شما را کارآمدتر و سریع تر کند. این امر موجب ایجاد تعامل، تجربه کاربری و کسب نتایج بهتر می شود.

 

نتیجه گیری

امروزه به دلیل رشد روزافزون کسب و کارهای ایترنتی و رقابت شدید میان آن ها، طراحی جلوه ظاهری وب سایت ها موضوعی مهم است. برای این منظور از زبان طراحی CSS در کنار زبان HTML استفاده می شود. این زبان طراحی، دارای ابزارها و ویژگی های کاربردی و متنوعی در زمینه تغییرات سایز و استایل بخشیدن به متن ها، ایجاد قالب و پس زمینه مناسب برای تصاویر و تمامی عناصر موجود در HTML است. همچنین، انیمیشن سازی یکی دیگر از کاربردهای این زبان طراحی است. به کار بردن اصولی این ابزارها، سبب افزایش رضایت کاربران و بهبود یافتن تجربه کاربری سایت می شود. این امر به افزایش بازدید از سایت شما کمک بسیاری می کند.

EN / FA

فناوران آنیسا - خانه لینوکس ایران

تهران، میدان آرژانتین، خ وزرا، کوچه هشتم، یحیوی، پلاک ۴

 اطلاعات تماس:

  • 021-88716168
  • 021-88712172
  • 0910-8555111

info @ anisa.co.ir

© فناوران آنیسا - خانه لینوکس ایران | تمامی حقوق این سایت برای فناوران آنیسا محفوظ است.
Design by www.digitaldesign.ir