ده کتابخانه کاربردی برای توسعه دهندگان پایتون

ده کتابخانه کاربردی برای توسعه دهندگان پایتون

 
آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • معرفی
  • ضرورت یادگیری کتابخانه‌ها برای برنامه‌نویسان پایتون
  • کاربرد کتابخانه‌های پایتون برای توسعه‌دهندگان
  • معرفی ده کتابخانه‌ی ضروری برای توسعه‌دهندگان
  • نتیجه گیری

 

معرفی:

پایتون یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی در چند دهه‌ی اخیر است. علت این کاربرد گستردگی و ساده بودن برنامه‌نویسی با این زبان است. یکی از دلایل این سادگی و فراگیری، قابلیت استفاده از کتابخانه‌ها است. حتی اگر در برنامه‌نویسی پایتون مبتدی باشید، حتما تا کنون بارها درباره اهمیت یادگیری کتابخانه‌های پایتون شنیده‌اید! اما کتابخانه چیست؟  کتابخانه‌ها در پایتون شامل مجموعه ای از کدها و ماژول‌های مرتبط هستند که به دلیل کاربرد زیاد، از پیش نوشته ‌شده‌اند و برنامه‌نویس ها با مرور آن ها می‌تواند از این کدهای آماده استفاده کند.

 

ضرورت یادگیری کتابخانه‌ها برای برنامه‌نویسان پایتون

هر برنامه نویس پایتون لازم است که با کتابخانه های تخصصی حوزه ای که در آن کار می کند آشنایی داشته باشد چرا که استفاده از کتابخانه‌ها، برنامه‌نویس را از تکرار کدهایی که از قبل نوشته شده است بی‌نیاز می‌کند و استفاده از آن‌ها برای برنامه‌نویسی سریع تر، می تواند مفید و موثر باشد. همچنین بدون استفاده از کتابخانه‌ها، کد ممکن است بی‌نظم و ناخوانا به نظر برسد یا نوشتن آن بسیار زمان‌بر باشد.

 

کاربرد کتابخانه‌های پایتون برای توسعه دهندگان

توسعه‌دهنده چه کسی است؟

توسعه‌دهنده همان سازنده، خطایاب و مجری نرم‌افزارها و وب سایت‌های کاربردی است. توسعه‌دهندگان بازخوردهای کاربران هر برنامه و وب سایت را تحلیل کرده و با توجه به نیاز کاربران، وب سایت یا نرم‌افزار مربوطه را توسعه می‌دهند. آن‌ها در صنایع مختلفی مانند فناوری اطلاعات، توسعه وب، تلفن همراه و بازی سازی فعالیت دارند.

 

چرا یادگیری کتابخانه‌های پایتون برای توسعه‌دهندگان ضروری است؟

با توجه به گستردگی و اهمیت وظایف توسعه‌‍دهندگان، نوشتن کد های خوانا و بهینه برای آنها ضرورت دارد. زبان برنامه‌نویسی پایتون با استفاده از کتابخانه‌ها به راحتی این امکان را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌سازد که با استفاده از کتابخانه های در دسترس، در کمترین زمان ممکن کد هایی خوانا و درست بنویسند. بنابراین یادگیری نحوه کار با کتابخانه‌ها برای توسعه‌دهندگانی که از این زبان برنامه‌نویسی استفاده می‌کنند، دارای اهمیت ویژه ای است.

 

معرفی کتابخانه‌های پایتون برای توسعه دهندگان

  • Numpy

Numpy یک کتابخانه‌ی کاربردی برای پایتون است که برای محاسبات عددی به کار می‌رود. این کتابخانه هم برای عملیات ساده‌ و هم برای عملیات پیچیده تر ریاضی نظیر تبدیل فوریه استفاده می‌شود. همچنین استفاده از آرایه‌های چند بعدی و ماتریس‌ها را برای توسعه‌دهندگان ممکن می‌سازد. یادگیری این کتابخانه برای توسعه‌دهندگان ضروری است به دلیل اینکه محاسبات سنگین و پیچیده‌ی ریاضی، با کمک آن در مدت زمان کوتاهی قابل انجام است.

  • Pandas

 Pandasکتابخانه‌ای متن‌باز است که با ارائه‎ی ساختار داده‌ها، به توسعه‌دهندگان در مدیریت فرایند تجزیه و تحلیل کمک بسزایی می کند و همچنین برای تحلیل‌گران داده ابزاری بسیار کاربردی است.

 

  • Scikit_learn

این کتابخانه که یک کتابخانه‌ی متن‌باز است، به دلیل سهولت در استفاده و ابزار های زیادی که دارد، میان توسعه‌دهندگان بسیار رایج است و برای سادگی در فرایند ساخت مدل‌های یادگیری ماشین به کار برده می‌شود. با کمک این کتابخانه‌ همچنین می‌توان داده‌ها را تجسم و پیش‌پردازش کرد. رابط کاربری مناسب و قابلیت‌های عالی، این کتابخانه را نزد توسعه دهندگان به کتابخانه‌ای محبوب تبدیل کرده‌است.

 

  • Tensor Flow

 Tensor Flowیک کتابخانه‌ی منبع باز است که برای یادگیری ماشین، پیش‌بینی مدل‌ها و پیاده‌سازی شبکه‌های عصبی به کار می‌رود. توسعه دهندگان با استفاده از این کتابخانه میتوانند گراف‌های جریان اطلاعات را رسم کنند. این گراف‌ها نمایشی بصری از نحوه جریان داده ها در یک سیستم هستند که اغلب توسط توسعه دهندگان برای تجزیه و تحلیل عملکرد سیستم و همچنین بهینه سازی آن استفاده می شود.

 

  • Matplotlib

Matplotibکتابخانه‌ای پرطرفدار است که توسط توسعه‌دهندگان برای تجسم داده‌ها به واسطه‌ی نمودار استفاده می‌شود. با کمک این کتابخانه می‌توان نمودارها و گراف‌هایی با جذابیت بصری بالا ترسیم کرد. این کتابخانه نخستین بار در سال 2003 به عنوان جایگزینی برای قابلیت نقشه‌کشی در متلب ساخته شد اما توسعه پیدا کرده و امروزه به ابزاری ضروری برای توسعه دهندگان تبدیل شده‌است.

 

  • Seaborn

اگر به دنبال کتابخانه‌ای هستید که داده‌های شما را با جذابیت ظاهری بیشتری نسبت به mathplotlib نشان دهد و برای مطالعات و بررسی‌های آماری کاربردی تر باشد، این کتابخانه مخصوص شماست. این کتابخانه به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا برای نمایش داده‌ها از انواع مختلف نمودارها نظیر نمودارهای طبقه‌بندی، نمودارهای رگراسیون، نمودارهای توزیع ونمودارهای ماتریسی استفاده کنند.

 

  • PYQT

این کتابخانه، مجموعه‌ای از کتابخانه‌هایC++ است که شامل ابزارهای قدرتمند رابط گرافیکی می‌شود و برای توسعه‌دهندگانی که می‌خواهند برنامه‌هایی با رابط کاربری چشم‌نواز و با قابلیت‌های پیشرفته ایجاد کنند، بسیار کاربردی است. بنابراین اگر مایل به ساختن یک برنامه‌ی دسکتاپ با ظاهری زیبا هستید، استفاده از PYQT قطعا به شما پیشنهاد می‌شود.

 

  • Requests

برای ارسال درخواست برقراری ارتباط با وب سایت‌ها و سرویس‌ها جهت دریافت داده و اطلاعاتشان، لازم است پروتکل http را با استفاده از یک کتابخانه پیاده‌سازی کنیم. کتابخانه ی Requests به همین منظور استفاده می‌شود. با استفاده از این کتابخانه توسعه‌دهندگان قادرند درخواست‌های خود را به گونه‌ای پیکربندی کنند که با کمترین مشکل اطلاعات را از وب سایت یا وب‌سرویس‌‍‌ها دریافت کرده و آنها را پردازش کنند.

 

  • Celery

اگر محاسبات یا عملیاتی که از برنامه انتظار می‌رود بیش‌از حد پیچیده بوده و انجام آن زمانبر باشد، توسعه‌دهندگان نیازمند کتابخانه‌ای هستند که اجرای این عملیات را مدیریت کند. کتابخانه‌ی celery در این موقعیت‌ها به کمک توسعه‌دهندگان می‌آید. این کتابخانه وظایف را به بهترین شکل ممکن انجام داده و مدت زمان پردازش را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

 

  • NLTK

 NLTK یک کتابخانه‌ی متن‌باز پایتون است که به توسعه‌دهندگان این قابلیت را می‌دهد که بتوانند با زبان‌های طبیعی مثل انگلیسی یا فارسی کار کنند. این کتابخانه که ابزارهای بسیاری برای پردازش زبان‌های طبیعی را در خود جای داده، برای تحلیل و پردازش محتوای متنی که به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ... نوشته شده‌اند به کار می‌رود. کتابخانه‌ی NLTK به خصوص برای طبقه بندی متن، تجزیه و تحلیل احساسات، استخراج اطلاعات و ترجمه ماشینی در دانشگاه‌ها و صنایع استفاده‌ می‌شود. همچنین برای تحلیل نظرات کاربران در سایت‌های فروشگاهی کاربردی است.

 

نتیجه گیری

به طور خلاصه، استفاده از کتابخانه‌ها جهت به کار گیری بهینه‌ی قابلیت‌ها و ابزارهایی که زبان برنامه‌نویسی پایتون در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد، امری کلیدی است. در این وبلاگ سعی بر آن داشتیم که ده کتابخانه‌ی کاربردی برای حوزه‌های مختلف فعالیت توسعه‌دهندگان را به شما مخاطبین معرفی کنیم.

 

مقالات پیشنهادی: 

برای داشتن وبسایت منحصر به فرد با استفاده از CSS، ویژگی های زیادی از جمله طراحی زیبا و مناسب، طراحی مبتنی بر محتوا، استفاده از تصاویر و گرافیک، پشتیبانی از مرورگرها،  سادگی و قابلیت دسترسی، تطبیق‌پذیری به زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف و ...دارد. با رعایت این موارد، می‌توانید وبسایتی منحصر به فرد و جذاب داشته باشید که باعث جلب توجه کاربران و مخاطبان شما می‌شود. ادامه مطلب ...

برنامه‌نویسی با پایتون یک مسیر جذاب برای کشف قدرت کدنویسی است. پایتون یک زبان ساده و قدرتمند است که برای انجام وظایفی از توسعه وب تا علم داده و هوش مصنوعی به کار می‌رود. شروع به یادگیری و استفاده از پایتون می‌تواند یک قدم مهم در جهت توسعه حرفه‌ای در دنیای برنامه‌نویسی باشد. ادامه مطلب ...

EN / FA

فناوران آنیسا - خانه لینوکس ایران

تهران، میدان آرژانتین، خ وزرا، کوچه هشتم، یحیوی، پلاک ۴

 اطلاعات تماس:

  • 021-88716168
  • 021-88712172
  • 0910-8555111

info @ anisa.co.ir

© فناوران آنیسا - خانه لینوکس ایران | تمامی حقوق این سایت تحت مجوز GFDL برای فناوران آنیسا محفوظ است.
design by www.digitaldesign.ir